• Overzicht
  • Over ons
  • Toelichting van de Raad van Bestuur
  • Rechtenopbrengsten
  • Repartitie
  • Beleggingsresultaten
  • Beheerskosten
  • Aantal FTE
  • Kostennormen Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten (begroting 2021) Beheerskosten vs Repartitie (begroting 2021) Kostenontwikkeling (begroting 2021)
  • Download jaarverslagen in pdf

Toelichting van de Raad van Bestuur

Corona drukt nog zwaar op 2021; BumaStemra maakt zich klaar voor een betere toekomst!

BumaStemra heeft de begroting voor 2021 opgesteld. We delen deze met onze leden, in een vorm die afwijkt van wat u van ons gewend bent. Dat heeft alles te maken met de maatschappelijke en economische realiteit waarin we leven. Omdat er grote onzekerheid bestaat over de nabije toekomst, hebben we besloten om naast de begroting een viertal scenario’s op te stellen. In deze financiële portal delen we die met u.

Veranderende realiteit

BumaStemra heeft haar begroting voor 2021 opgesteld in het najaar van 2020, de periode waarin duidelijk werd dat de resultaten over 2020 minder negatief zouden uitvallen dan eerder werd gevreesd. In die periode werden ook enkele inperkende coronamaatregelen versoepeld en klonken er hoopvolle geluiden door over de succesvolle ontwikkeling van vaccins. Daarmee groeide de verwachting dat we in 2021 een voorzichtig herstel in onze markten zouden zien.

Begin december 2020, toen de begroting ter goedkeuring werd voorgelegd aan de Raad van Toezicht, was de tweede coronagolf een feit en werden de corona-maatregelen toch weer aangescherpt. In de weken erna ging Nederland zelfs in een verdergaande lockdown, mede door de dreigende opkomst van mutaties in het coronavirus.

De toenemende onzekerheid ten aanzien van de ontwikkelingen in 2021 heeft ons op dat moment doen besluiten om meerdere mogelijke scenario’s uit te werken, variërend van de oorspronkelijke, gematigd optimistische begroting tot aan een scenario waarin herstel in 2021 uitblijft.*

Inmiddels zijn de voorlopige resultaten over 2020 bekend. Die zijn relevanter dan de begroting voor 2020, die is opgesteld toen nog niemand de coronacrisis zag aankomen, en presenteren wij daarom naast de verwachtingen voor 2021. De voorlopig gerealiseerde incasso van rechtenopbrengsten is € 13,8 miljoen (6,4%) lager dan begroot voor 2020. De corona-impact van circa € 32 miljoen is deels gecompenseerd door de sterke groei in het marktsegment Online. De uiteindelijke realisatie over 2020 kan afwijken van deze voorlopige cijfers en zal na accountantscontrole, in aanloop naar de Algemene Ledenvergadering van 2 juni 2021, middels de jaarverslagen gecommuniceerd worden.

Scenario’s 2021

Vooral de voor 2021 begrote incasso van rechtenopbrengsten kent grote onzekerheid. Wanneer kunnen er weer evenementen georganiseerd worden? Hoe lang worden horeca en verkoopruimten geconfronteerd met sluiting? Welke impact heeft dit alles op de (on)inbaarheid van gefactureerde rechtenopbrengsten?

Door ons doorgerekende scenario’s variëren van € 193,8 miljoen tot € 153,6 miljoen incasso voor 2021. Dit is circa 5% tot 25% lager dan de voorlopige realisatie 2020, die op haar beurt 7% lager was dan de realisatie 2019. Hierbij is meegerekend dat de corona-impact op incasso 2020 door buitenlandse zusterorganisaties pas zichtbaar zal worden in een daling van de in 2021 aan BumaStemra door te betalen bedragen. Bovendien zal er, in tegenstelling tot in 2020, in 2021 aanzienlijk minder mogelijkheid zijn om aanvullende rechtenopbrengsten uit voorgaande, betere gebruiksjaren te incasseren. Ter indicatie: in 2020 is ruim € 50 miljoen aanvullend geïncasseerd over voorgaande gebruiksjaren. De jaren daarvoor was dat rond de € 43 miljoen.

Repartitie en kosten 2021

Als resultaat van de lagere incasso 2020/2021 valt ook de repartitie in 2021 lager uit dan in 2020. Bovendien is in de 2020 repartitie van auteursrechtgelden voor RTV en Podia eenmalig over vijf in plaats van vier kwartalen gedistribueerd door realisatie van een structurele versnelling. De begrote repartitie 2021 (inclusief € 8,6 miljoen toevoeging aan het Fonds voor Sociale en Culturele doeleinden) is € 172,8 miljoen. Dit is € 11,2 lager dan de voorlopige realisatie 2020. Buma verwacht een daling van € 23,1 miljoen, maar Stemra verwacht een toename van
€ 11,9 miljoen. Voor Stemra is de corona-impact aanzienlijk beperkter dan voor Buma en in 2021 wordt extra repartitie van oudere Thuiskopie-gelden verwacht.

Ondanks dat de gevolgen van corona nog duidelijk merkbaar zullen zijn in 2021, geloven we dat de coronacrisis tijdelijk is. We besparen waar mogelijk op kosten, maar nemen geen structurele maatregelen die de organisatie afbouwen. We zorgen wel dat we klaar staan als de markt weer aantrekt en maken BumaStemra klaar voor de toekomst. We hebben een nieuwe strategie geformuleerd, getiteld: To the Beat of the Drum. De muziekwereld zal weer in beweging komen en wij bewegen in het juiste ritme mee. Groei is daarbij belangrijk. Niet alleen in volume, maar ook in kwaliteit. Daarnaast zetten we nadrukkelijk in op collectiviteit. Om dat mogelijk te maken moeten we de organisatie versterken en processen optimaliseren.

De begrote kosten voor 2021 komen daardoor hoger uit dan in 2020. Belangrijkste reden is de noodzakelijke vervanging van ons verouderde IT-systeem. Verder uitstel van deze vervanging zou de continuïteit van onze dienstverlening en daarmee onze positie in de markt in gevaar kunnen brengen. Het nieuwe IT-systeem wordt in 2021 en 2022 verder ontwikkeld en zal gefaseerd in gebruik genomen worden. De vervangingsinvestering kent een positieve businesscase: door automatisering van werkzaamheden die momenteel geoutsourcet zijn, verdient BumaStemra de investering binnen de afschrijvingstermijn terug.

BumaStemra heeft met het oog op mogelijke kostenbesparing in 2020/2021 aanvragen gedaan in het kader van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW-regeling). Nu nog onduidelijk is of deze aanvragen zullen worden toegekend, is in de voorlopige realisatie 2020 en/of in de scenario’s voor 2021 nog niet gerekend met een tegemoetkoming in de personeelskosten.

Kosten- en inhoudingspercentages

De veranderende verhouding tussen incasso en kosten brengt tijdelijk een hoger kostenpercentage met zich mee. Vooral afhankelijk van hoe de incasso zich ontwikkelt in 2021, komen de verschillende scenario’s uit op een kostenpercentage tussen 16% en 20% voor BumaStemra gezamenlijk. Zonder corona-impact zou het begrote kostenpercentage onder de norm van 15,0% zijn uitgekomen. Wij zullen de fasering van verbeter- en veranderinitiatieven blijven afwegen, maar onze kostenbasis is grotendeels een vaste.

In 2021 hanteert BumaStemra alleen nog vooraf vastgestelde inhoudingspercentages voor administratievergoeding. Deze percentages zijn ten opzichte van de oude methodiek in alle categorieën gelijk gebleven of zelfs verlaagd, om extra impact op de voor distributie beschikbare gelden te voorkomen. Wanneer de incasso tegenvalt, zal de inhouding niet kostendekkend zijn en ontstaat een tekort aan het einde van het jaar. Dit verwachten we op te kunnen vangen met aanwezige reserves.

Net als in 2020 zal BumaStemra zich ook in 2021 sterk blijven maken om muziekmakers te steunen waar mogelijk. Er zijn nog gelden beschikbaar voor het Noodfonds Muziek en er komen aanvullende werkbijdragen voor nieuwe muziek. Met muziekgebruikers zijn, in samenwerking met de brancheorganisaties, via VNO/NCW principe-afspraken gemaakt dat geen auteursrechten hoeven te worden betaald over de periode dat een organisatie verplicht dicht is geweest. Uitgangspunt is dat we gezamenlijk in de problemen zitten en er dus ook gezamenlijk uit moeten komen.

We kijken ernaar uit om in 2021 en in de jaren die volgen onze bijdrage te leveren om muziek de verbindende factor te laten blijven zijn in een samenleving die dat nu meer dan ooit nodig heeft.

Bernard Kobes CEO

Marleen Kloppers CFO

* Realisatie kan afwijken van verwachtingen, bijvoorbeeld omdat veronderstelde gebeurtenissen zich niet voordoen zoals verwacht en de invloed daarvan van significant belang kan zijn. Daardoor kan de realisatie ook buiten de genoemde bandbreedtes uitkomen.

Download jaarverslagen in pdf
Keer terug naar de 2023 omgeving

Buitenland BumaStemra

€ 20,2 m
2019
€ 19,3 m
2020
€ 17,6 m
2021
€ 23,0 m
2022
€ 21,4 m
2023

Online BumaStemra

€ 26,5 m
2019
€ 31,6 m
2020
€ 49,8 m
2021
€ 59,3 m
2022
€ 58,5 m
2023

Radio & TV BumaStemra

€ 77,3 m
2019
€ 74,3 m
2020
€ 79,4 m
2021
€ 81,9 m
2022
€ 83,6 m
2023

Mutatie voorziening tijdelijke verschillen kostendekking 2023 Stemra

€ 4,0 m
test

De mutaties van deze voorziening in 2023 betreffen een uitkering van € 1,7 miljoen en het positieve saldo kostendekking voor 2023: € 0,6 miljoen. De uitkering van € 1,7 miljoen betrof het verschil tussen de stand van de voorziening per 31 december 2022 (€ 5,7 miljoen) en de voor 31 december 2022 vastgestelde bovengrens van de voorziening (€ 4,0 miljoen). De AVA heeft op 17 mei 2023 ingestemd met het uitkeren van dit bedrag. Het dekkingsoverschot wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de ingehouden administratievergoedingen € 0,6 miljoen hoger waren dan begroot vanwege de hogere rechtenopbrengsten. De beheerskosten waren € 0,5 miljoen lager dan begroot, de overige en de financiële baten waren gezamenlijk € 0,1 miljoen lager dan begroot. Doordat in de begroting voor 2023 was uitgegaan van een dekkingstekort van € 0,6 miljoen komt het totale dekkingsoverschot uit op € 0,6 miljoen. De voorziening eindigt hiermee € 1,6 miljoen boven de bovengrens die voor eind 2023 is bepaald.

Mutatie voorziening tijdelijke verschillen kostendekking 2023 Buma

De mutatie van deze voorziening in 2023 betreft het positieve saldo kostendekking voor 2023: € 17,0 miljoen. Dit overschot wordt voornamelijk veroorzaakt door het positieve beleggingsresultaat, wat € 11,5 miljoen hoger was dan begroot. Hiernaast waren door hogere rechtenopbrengsten de ingehouden administratievergoedingen € 1,4 miljoen hoger dan begroot. De beheerskosten waren € 1,8 miljoen lager dan begroot en overige (financiële) baten waren gezamenlijk € 0,3 miljoen hoger dan begroot. Doordat in de begroting voor 2023 al was uitgegaan van een dekkingsoverschot van € 1,9 miljoen komt het totale dekkingsoverschot uit op € 17,0 miljoen; de voorziening eindigt hiermee tussen de boven- en de ondergrens die voor eind 2023 is bepaald. 

Mutatie voorziening tijdelijke verschillen kostendekking 2022 Stemra

€ 4,0 m
test

De mutaties van deze voorziening in 2022 betreffen een uitkering van € 9,3 mln en het positieve saldo kostendekking voor 2022: € 0,7 mln. De uitkering van € 9,3 mln betrof het verschil tussen de stand van de voorziening per 31 december 2021 (€ 14,3 mln) en de vastgestelde bovengrens van de voorziening (€ 5,0 mln). De AVA heeft op 25 mei 2022 ingestemd met het uitkeren van dit bedrag.
Het dekkingsoverschot wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de ingehouden administratievergoedingen € 1,0 mln hoger waren dan begroot vanwege de hogere rechtenopbrengsten. De beheerskosten waren € 0,3 mln lager dan begroot, de overige en de financiële baten waren gezamenlijk € 0,4 mln hoger dan begroot. Doordat in de begroting voor 2022 was uitgegaan van een dekkingstekort van € 1,0 mln komt het totale dekkingsoverschot uit op € 0,7 mln.

Mutatie voorziening tijdelijke verschillen kostendekking 2022 Buma

De mutatie van deze voorziening in 2022 betreft het negatieve saldo kostendekking voor 2022: € 24,6 mln. Dit tekort wordt voornamelijk veroorzaakt door het negatieve beleggingsresultaat, wat € 29,0 mln lager was dan begroot. Hier staat tegenover dat door hogere rechtenopbrengsten de ingehouden administratievergoedingen € 3,6 mln hoger waren dan begroot. De beheerskosten waren € 1,5 mln lager dan begroot. Doordat in de begroting voor 2022 al was uitgegaan van een dekkingstekort van € 0,8 mln komt het totale dekkingstekort uit op € 24,6 mln.

Financiële baten & lasten Stemra

€ -0,4 m
2021
€ -0,2 m
2022
€ 0,0 m
2023

Kostenontwikkeling (begroting 2023)

2,0%
Realisatie 2021
18,4%
Begroting 2022
20,1%
Begroting 2023

Deze norm richt zich op de ontwikkeling van het beheerskostenniveau. De norm stelt dat de kosten niet meer mogen toenemen dan de consumentenprijsindex in het jaar waar het jaarverslag betrekking op heeft. De begrote kostenstijging in 2023 bedraagt 20,1%. De feitelijke CPI-stijging over 2023 is begin 2024 bekend.

De begrote kostenstijging in 2023 is berekend in relatie tot de werkelijke kosten 2022, welke lager uitvallen dan begroot. De hogere beheerkosten in 2023 worden veroorzaakt door verbeter- en veranderinitiatieven, inclusief de vervanging van het IT-systeem. Omdat door Covid-19 en krapte op de arbeidsmarkt de start beperkt is geweest, is ook de verwachte groei in kosten om dit mogelijk te maken beperkt gebleven in voorgaande jaren. In de begroting voor 2023 wordt een inhaalslag verwacht.

Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten (begroting 2023)

13,6%
Realisatie 2021
14,8%
Begroting 2022
14,6%
Begroting 2023

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de rechtenopbrengsten. In de begroting 2023 komt dit voor Buma/Stemra gezamenlijk uit op een kostenratio van 14,6%. Dit is ondanks de stijgende beheerskosten lager dan in de begroting voor 2022 (14,8%), wat wordt veroorzaakt door de hogere rechtenopbrengsten in 2023. De verwachting is dat de verdere professionalisering van de organisatie leidt tot hogere incassostromen vanaf 2024. Dit zal vervolgens ook tot effect hebben dat het kostenpercentage ten opzichte van de rechtenopbrengsten verder af zal nemen.

Beheerskosten vs Repartitie (begroting 2023)

12,5%
Realisatie 2021
15,8%
Begroting 2022
18,2%
Begroting 2023

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de repartitie. In de begroting 2023 komt dit voor Buma/Stemra gezamenlijk uit op een kostenratio van 18,2%. Dit is hoger dan voorgaande jaren, wat wordt veroorzaakt door de hogere begrote beheerskosten in 2023 vanwege verdere professionalisering van de organisatie. De verwachting is dat dit leidt tot hogere incassostromen vanaf 2024. Dit zal vervolgens ook tot effect hebben dat de repartitie in de toekomst verder stijgt, waardoor het kostenpercentage ten opzichte van de repartitie naar verwachting vanaf 2025 zal afnemen. Buma/Stemra hanteert overigens de kostennorm t.o.v. de incasso en niet de kostennorm t.o.v. de repartitie omdat bij laatstgenoemde de mogelijkheid bestaat om te sturen.

Mutatie voorziening tijdelijke verschillen kostendekking 2021 Stemra

De voorziening tijdelijke verschillen kostendekking bevat de eind 2020 aanwezige € 6,6 mln bestemmingsreserve plus het batig saldo kostendekking over 2021 van € 7,7 mln.

Dit saldo kostendekking bevat een eenmalige bate van € 7,1 mln als gevolg van het gewijzigde Repartitiereglement inzake inhouding van administratievergoedingen. Daarnaast zijn de beheerskosten lager dan begroot.

Mutatie voorziening tijdelijke verschillen kostendekking 2021 Buma

De voorziening tijdelijke verschillen kostendekking bevat de eind 2020 aanwezige € 33,8 mln bestemmingsreserve plus het batig saldo kostendekking over 2021 van € 10,7 mln.

Dit saldo kostendekking bevat € 4,1 mln verschil tussen het gerealiseerde beleggingsresultaat (€ 6,9 mln) en het normatief beleggingsresultaat waarmee de beheerskosten deels gedekt worden (€ 2,8 mln). Daarnaast is een eenmalige bate gerealiseerd van € 5,4 mln als gevolg van het gewijzigde Repartitiereglement inzake inhouding van administratievergoedingen, en zijn de beheerskosten lager dan begroot.

Kostenontwikkeling (begroting 2022)

4,3%
Realisatie 2020
13,8%
Begroting 2021
6,0%
Begroting 2022

De norm richt zich op de ontwikkeling van het beheerskostenniveau. De norm stelt dat de kosten niet meer mogen toenemen dan de consumentenprijsindex in het jaar waar het jaarverslag betrekking op heeft.

De begrote kostenstijging in 2022 zal mogelijk hoger uitvallen dan de CPI-jaarmutatie. Dit wordt veroorzaakt door een inhaalslag van in voorgaande jaren uitgestelde verbeter- en veranderinitiatieven, inclusief de vervanging van het IT-systeem. De feitelijke CPI-mutatie 2022 is pas begin 2023 bekend.

Beheerskosten vs Repartitie (begroting 2022)

12,9%
Realisatie 2020
16,2%
Begroting 2021
15,8%
Begroting 2022

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de repartitie. De gestelde norm is 15%.

In de begroting 2022 voldoet Buma/Stemra gezamenlijk met een kostenratio van 15,8% niet aan deze norm. Dit komt vooral door de Covid-19 impact op Buma’s voor distributie beschikbare gelden én de incidenteel hoge kosten voor de vervanging van het verouderde IT-systeem. Zodra deze effecten zich normaliseren en de resultaten van de implementatie van de strategie zichtbaar worden, zal deze kostenratio naar verwachting dalen. Stemra zal naar verwachting wel in 2022 aan deze norm voldoen.

Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten (begroting 2022)

13,4%
Realisatie 2020
13,5%
19,9%
16,1%
Begroting 2021
14,8%
Begroting 2022

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de rechtenopbrengsten. De gestelde norm is 15%.

In de begroting 2022 voldoet Buma/Stemra gezamenlijk met een kostenratio van 14,8% aan deze norm. Op basis van de voorlopige kostenverdeling zal Stemra naar verwachting uitkomen op een kostenratio van 15,9%.

Een daling wordt verwacht zodra de incidenteel hoge kosten voor de vervanging van het verouderde IT-systeem zich normaliseren en de resultaten van de implementatie van de strategie zichtbaar worden.

Mutatie bestemmingsreserve 2020 Stemra

Het tekort uit gewone bedrijfsuitoefening over 2020 is onttrokken aan de bestemmingsreserve. De buitengewone last inzake de storting in het Noodfonds Muziek is onttrokken aan de continuïteitsreserve. Deze resultaatbestemming is verwerkt in de jaarrekening.

Mutatie bestemmingsreserve 2020 Buma

Het verschil tussen het gerealiseerde beleggingsresultaat (€ 8,7 mln) en het normatief beleggingsresultaat waarmee de beheerskosten deels gedekt worden (€ 2,0 miljoen), zijnde € 6,7 mln, is toegevoegd aan de bestemmingsreserve. Deze resultaatbestemming is verwerkt in de jaarrekening.

Kostenontwikkeling (begroting 2021)

-10,2%
Realisatie 2019
4,4%
Realisatie 2020 (voorlopig)
13,8%
Begroting 2021

De norm richt zich op de ontwikkeling van het beheerskostenniveau. De norm stelt dat de kosten niet meer mogen toenemen dan de consumentenprijsindex in het jaar waar het jaarverslag betrekking op heeft.

De begrote kostenstijging in 2021 zal hoger uitvallen dan de CPI-jaarmutatie. Dit wordt veroorzaakt door een inhaalslag van in voorgaande jaren uitgestelde verbeter- en veranderinitiatieven, inclusief de vervanging van het IT-systeem. De feitelijke CPI-mutatie 2021 is pas begin 2022 bekend.

Over de reeks van meerdere jaren, sinds de invoering van de norm, blijft de ontwikkeling van de beheerskosten binnen de ontwikkeling in de CPI.

Beheerskosten vs Repartitie (begroting 2021)

12,1%
Realisatie 2019
12,9%
Realisatie 2020 (voorlopig)
16,2%
Begroting 2021

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de repartitie. De gestelde norm is 15%.

In de begroting 2021 wordt aan deze norm niet voldaan. Dit komt vooral door Buma’s dalende repartitie in 2021, volgend uit de lagere incasso. Stemra zal naar verwachting wel aan deze norm voldoen; daar stijgt de repartitie naar verwachting, vooral door de inhaalslag op oudere Thuiskopie gelden. 

Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten (begroting 2021)

11,9%
Realisatie 2019
13,5%
Realisatie 2020 (voorlopig)
16,1%
19,9%
16,1%
Begroting 2021

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de rechtenopbrengsten. De gestelde norm is 15%.

In de begroting 2021 wordt aan deze norm niet voldaan, met name door de terugval in incasso van rechtenopbrengsten als gevolg van de coronamaatregelen. Daarnaast stijgen de begrote beheerskosten, vooral in verband met de noodzakelijke vervanging van het verouderde IT-systeem. Zonder corona-impact zou het kostenpercentage onder de norm van 15,0% uitgekomen.

Colofon

Hoofdkantoor
Saturnusstraat 46-62
2132 hb hoofddorp

T: 023 – 799 79 99
E: info@bumastemra.nl
bumastemra.nl

Hoofdredactie
vereniging buma

Realisatie
Merkelijkheid

Totale beheerskosten Stemra

€ 4,5 m
2019
€ 4,6 m
2020
€ 4,7 m
2021
€ 5,3 m
2022
€ 5,9 m
2023

Totale beheerskosten Buma

€ 21,8 m
2019
€ 22,7 m
2020
€ 23,2 m
2021
€ 25,9 m
2022
€ 29,5 m
2023

Mutatie bestemmingsreserve 2019 Stemra

Het overschot van de exploitatierekening over 2019 is toegevoegd aan de bestemmingsreserve. Deze resultaatbestemming is verwerkt in de jaarrekening.

Mutatie bestemmingsreserve 2019 Buma

Het verschil tussen het gerealiseerde beleggingsresultaat (€ 15,9 miljoen) en het normatief beleggingsresultaat waarmee de beheerskosten deels gedekt worden (€ 2,2 miljoen), zijnde € 13,7 miljoen, is toegevoegd aan de bestemmingsreserve. Deze resultaatbestemming is verwerkt in de jaarrekening.

Mutatie bestemmingsreserve 2018

In 2018 bedroegen de beleggingsresultaten € -7,4 miljoen. Ter dekking van operationele kosten is een normatief rendement van € 2,8 miljoen gehanteerd. Het verschil tussen deze verklaart de mutatie van bestemmingsreserve (€ -10,2 miljoen).

Totale beheerskosten Buma 2015

€ 10,0 m
Personele kosten
€ 0,8 m
Huisvesting
€ 8,2 m
Algemene kosten
€ 2,2 m
Afschrijvingen

Totale beheerskosten Buma 2016

€ 11,4 m
Personele kosten
€ 0,9 m
Huisvesting
€ 11,3 m
Algemene kosten
€ 1,5 m
Afschrijvingen

Totale beheerskosten Buma 2017

€ 10,8 m
Personele kosten
€ 0,8 m
Huisvesting
€ 13,5 m
Algemene kosten
€ 1,4 m
Afschrijvingen

Totale beheerskosten Buma 2018

€ 11,7 m
Personele kosten
€ 0,7 m
Huisvesting
€ 12,1 m
Algemene kosten
€ 1,5 m
Afschrijvingen

Kostenontwikkeling

-4,6%
Realisatie 2018
-3,8%
Budget 2019
3,5%
Budget 2020

De norm richt zich op de ontwikkeling van het beheerskostenniveau. De norm stelt dat de kosten niet meer mogen toenemen dan de consumentenprijsindex in het jaar waar het jaarverslag betrekking op heeft.

Mogelijk valt de kostenstijging 2020 door verbeter- en veranderinitiatieven hoger uit dan de CPI-mutatie in dat jaar. Dit kan pas worden vastgesteld – en zonodig worden toegelicht – wanneer de feitelijke CPI-mutatie begin 2021 bekend is.

Beheerskosten vs Repartitie

14,2%
Realisatie 2018
13,2%
Budget 2019
13,0%
Budget 2020

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de repartitie. De gestelde norm is 15%. In het budget voor 2020 wordt aan deze norm voldaan.

Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten

13,7%
Realisatie 2018
13,2%
Budget 2019
13,0%
Budget 2020

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de rechtenopbrengsten. De gestelde norm is 15%. In budget 2020 wordt aan deze norm voldaan.

Kostenontwikkeling Stemra

35,6%
2019
4,3%
2020
2,0%
2021
11,9%
2022
10,8%
2023

Beheerskosten vs Repartitie Stemra

13,1%
2018
15,5%
2019
14,9%
2020
8,9%
2021
8,0%
2022

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de repartitie. De gestelde norm is 15%. In 2022 wordt aan deze norm voldaan.

Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten Stemra

13,8%
2019
12,9%
2020
11,8%
2021
11,9%
2022
12,4%
2023

Kostenontwikkeling Buma

-16,0%
2019
4,3%
2020
2,0%
2021
11,9%
2022
13,9%
2023

Beheerskosten vs Repartitie Buma

14,5%
2018
11,8%
2019
12,5%
2020
13,8%
2021
12,6%
2022

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de repartitie. De gestelde norm is 15%. In 2022 wordt aan deze norm voldaan.

Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten Buma

11,6%
2019
13,6%
2020
14,1%
2021
11,8%
2022
12,5%
2023

Baten Stemra

€ 5,0 m
2019
€ 4,8 m
2020
€ 12,8 m
2021
€ 6,2 m
2022
€ 6,5 m
2023

Financiële baten en lasten Buma

€ 15,4 m
2019
€ 8,7 m
2020
€ 6,6 m
2021
€ -27,1 m
2022
€ 14,6 m
2023

Totale beheerskosten Buma 2019 oud

€ 10,3 m
Personele kosten
€ 0,6 m
Huisvesting
€ 9,2 m
Algemene kosten
€ 1,6 m
Afschrijvingen

De beheerskosten zijn ten opzichte van 2018 met 16,0% gedaald tot € 21,8 miljoen. De belangrijkste redenen voor de daling waren kostenbeheersingsmaatregelen en het uitblijven van incidentele kosten die we in voorgaande jaren moesten maken. Daarnaast zijn minder kosten aan Buma toegerekend door de gewijzigde verdeelsleutel van de kosten tussen Buma en Stemra. De gezamenlijke kosten daalden in 2019 met 10% oftewel € 3,1 miljoen.

Baten Buma

€ 20,0 m
2019
€ 20,8 m
2020
€ 27,3 m
2021
€ 28,4 m
2022
€ 31,9 m
2023

Uitgekeerd aan CBO’s buitenland Stemra

€ 3,4 m
2019
€ 2,6 m
2020
€ 5,7 m
2021
€ 7,0 m
2022
€ 7,2 m
2023

Uitgekeerd aan Rechthebbenden Stemra

€ 25,4 m
2019
€ 28,5 m
2020
€ 42,9 m
2021
€ 54,3 m
2022
€ 38,8 m
2023

Toevoeging SoCu fonds

€ 10,9 m
2019
€ 8,6 m
2020
€ 7,9 m
2021
€ 10,6 m
2022
€ 11,8 m
2023
€ 12,3 m
2024

Uitgekeerd aan CBO’s buitenland Buma

€ 55,0 m
2019
€ 57,5 m
2020
€ 52,1 m
2021
€ 58,9 m
2022
€ 59,8 m
2023

Uitgekeerd aan Rechthebbenden Buma

€ 95,3 m
2019
€ 95,5 m
2020
€ 87,5 m
2021
€ 108,4 m
2022
€ 133,8 m
2023

Buitenland Stemra

€ 3,8 m
2019
€ 4,1 m
2020
€ 4,0 m
2021
€ 4,1 m
2022
€ 4,0 m
2023

Thuiskopie / Leenrecht / Grafisch

€ 5,8 m
2019
€ 4,4 m
2020
€ 4,1 m
2021
€ 4,2 m
2022
€ 5,5 m
2023

Online Stemra

€ 7,5 m
2019
€ 11,7 m
2020
€ 13,8 m
2021
€ 16,5 m
2022
€ 18,6 m
2023

Radio & TV Stemra

€ 6,1 m
2019
€ 6,4 m
2020
€ 6,7 m
2021
€ 7,2 m
2022
€ 7,2 m
2023

PIEB

€ 4,0 m
2019
€ 5,3 m
2020
€ 6,1 m
2021
€ 5,8 m
2022
€ 5,2 m
2023

BIEM

€ 4,9 m
2019
€ 4,2 m
2020
€ 5,5 m
2021
€ 6,7 m
2022
€ 6,9 m
2023

Buitenland Buma

€ 16,4 m
2019
€ 15,2 m
2020
€ 13,6 m
2021
€ 18,9 m
2022
€ 17,4 m
2023

Online Buma

€ 19,0 m
2019
€ 29,9 m
2020
€ 36,0 m
2021
€ 42,8 m
2022
€ 39,9 m
2023

Horeca

€ 15,2 m
2019
€ 9,1 m
2020
€ 7,8 m
2021
€ 13,4 m
2022
€ 15,9 m
2023

Werk- & verkoopruimten

€ 30,7 m
2019
€ 29,4 m
2020
€ 28,0 m
2021
€ 33,2 m
2022
€ 38,5 m
2023

De opbrengsten bij Werk- en Verkoopruimten toonden in 2024 een verdere stijging. Ten opzichte van 2023 zijn de inkomsten gestegen met € 1,9 mln naar € 40,4 mln.

Podia

€ 35,2 m
2019
€ 16,0 m
2020
€ 6,4 m
2021
€ 35,7 m
2022
€ 47,3 m
2023

Radio & TV Buma

€ 71,2 m
2019
€ 67,9 m
2020
€ 72,7 m
2021
€ 74,7 m
2022
€ 76,4 m
2023

Download jaarverslag in PDF

Jaarverslag Buma 2023Jaarverslag Stemra 2023Jaarverslag Buma 2022Jaarverslag Stemra 2022Jaarverslag Buma 2021Jaarverslag Stemra 2021Jaarverslag Buma 2020Jaarverslag Stemra 2020Jaarverslag Buma 2019Jaarverslag Stemra 2019Jaarverslag Buma 2018Jaarverslag Stemra 2018Jaarverslag Buma 2017Jaarverslag Stemra 2017Jaarverslag Buma/Stemra 2016Jaarverslag Buma/Stemra 2015