• Overzicht
  • Jaaroverzicht 2020
  • Uitleg BumaStemra
  • Toelichting van de Raad van Bestuur
  • Rechtenopbrengsten Radio & TV BumaStemra Online BumaStemra Buitenland BumaStemra Podia Werk- & verkoopruimten Horeca BIEM PIEB Thuiskopie / Leenrecht / Grafisch Radio & TV Buma Podia Werk- & verkoopruimten Horeca Online Buma Buitenland Buma BIEM PIEB Radio & TV Stemra Online Stemra Thuiskopie / Leenrecht / Grafisch Buitenland Stemra
  • Repartitie Uitgekeerd aan Rechthebbenden Buma Uitgekeerd aan CBO’s buitenland Buma Toevoeging SoCu fonds Uitgekeerd aan Rechthebbenden Stemra Uitgekeerd aan CBO’s buitenland Stemra
  • Exploitatierekening Baten Buma Totale beheerskosten Buma Financiële baten en lasten Buma Baten Stemra Totale beheerskosten Stemra
  • Aantal FTE
  • Bestemmingsreserve Mutatie bestemmingsreserve 2018 Mutatie bestemmingsreserve 2019 Buma Mutatie bestemmingsreserve 2020 Buma Mutatie bestemmingsreserve 2019 Stemra Mutatie bestemmingsreserve 2020 Stemra
  • Kostennormen Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten Buma Beheerskosten vs Repartitie Buma Kostenontwikkeling Buma Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten Stemra Beheerskosten vs Repartitie Stemra Kostenontwikkeling Stemra
  • Download jaarverslagen in pdf

Toelichting van de Raad van Bestuur

Een jaar van rake klappen, maar ook met positieve geluiden en zicht op een weg omhoog

Het jaar 2020 kende bijzondere en uitdagende omstandigheden. Op 12 maart werden de eerste landelijke Covid-19 maatregelen afgekondigd. De horeca, podia en winkels waren een groot deel van het jaar gesloten en festivals en evenementen werden eerst uit- en later afgesteld. Radio- en tv-zenders kampten met krimpende reclame-inkomsten.

Dit leidde tot een daling van rechtenopbrengsten uit Buma’s marktsegmenten, die geraakt werden door de Covid-19 maatregelen. Deze daling werd deels gecompenseerd door de sterke groei van Online rechtenopbrengsten. Bij Stemra wordt de daling in incasso uit de traditionele markten voor mechanische rechten, zoals de verkoop van geluidsdragers, in 2020 ruim gecompenseerd door de groei uit Online muziekgebruik. In totaal zijn de rechtenopbrengsten van BumaStemra in 2020 uitgekomen op € 203,5 mln. Dat is 7,4% onder het niveau van recordjaar 2019.

In 2020 is in totaal een recordbedrag van € 192,7 mln gereparteerd. Hiervan is € 184,1 mln aan auteursrechtgelden uitbetaald aan rechthebbenden in binnen- en buitenland. Het restant van € 8,6 mln is toegevoegd aan het Fonds voor Sociaal en Culturele Doeleinden. Dit is een toename van 1,4%: in 2019 bedroeg het totaal € 190,0 mln. Deze toename is mede gerealiseerd door het versneld distribueren van auteursrechtgelden voor de segmenten RTV en Podia. De inkomsten per muziekmaker variëren echter sterk.

Daarnaast heeft BumaStemra leden en aangeslotenen geholpen door in samenwerking met Sociaal Fonds Buma en Buma Cultuur in de eerste maanden van de crisis € 2,8 mln bij te dragen aan het Noodfonds Muziek. Verder is met medewerking van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een Investeringsfonds van € 2,5 mln gevormd. Waar het Noodfonds is gericht op het ledigen van de eerste nood, focust dit Investeringsfonds zich op het stimuleren van nieuwe initiatieven in de creatie van muziek.

De Covid-19 crisis heeft grote gevolgen voor de muziekmakers en uitgevers die zijn aangesloten bij BumaStemra, voor de muziekgebruikers en voor BumaStemra zelf. Ook in 2021 staan de rechtenopbrengsten onder druk en minder incasso resulteert in minder repartitie. Hoewel de toekomst voor de korte termijn nog ongewis is, maakt BumaStemra zich er wel klaar voor. In 2020 hebben we onze nieuwe strategie gelanceerd: To the Beat of the Drum. We deden dit tijdens de pandemie, maar in de wetenschap dat de impact van het virus binnen afzienbare tijd zou afnemen en met de overtuiging dat BumaStemra béter kon. Als onderdeel hiervan is gestart met de noodzakelijke vervanging van het sterk verouderde IT-systeem. Door stijging van de onderhoudskosten voor IT en toename van kosten voor uitbesteding van verwerking van online muziekgebruik, die meestegen met de groei in dit marktsegment, namen de totale beheerskosten met € 1,1 mln toe tot € 27,3 mln. Door kostenbesparingen, waaronder een vacaturestop en het terugdringen van externe inhuur, bleven de beheerskosten € 1,5 mln onder de begroting voor 2020.

Ondanks de gedaalde incasso voldoet BumaStemra in 2020 met een gezamenlijk kostenpercentage van 13,4% aan de norm die stelt dat de kosten in beginsel niet meer dan 15% van de incasso mogen bedragen. Ook aan de norm die stelt dat de kosten niet hoger mogen zijn dan 15% van het uitgekeerde bedrag aan auteursrechtgelden wordt door BumaStemra voldaan met een gezamenlijk kostenpercentage van 12,9%. De beheerskosten zijn in 2020 harder gestegen dan de consumentenprijsindex: 4,3% versus 1,3%. Voor de periode van 2015 tot en met nu geldt dat de beheerskosten van BumaStemra niet harder zijn gestegen dan de consumentenprijsindex.

Het beursklimaat in 2020 was turbulent. Na de uitbraak van de Covid-19 pandemie verloor de beleggingsportefeuille in zeer korte tijd 8% van de waarde. Door een krachtig herstel is 2020 echter afgesloten met een positief rendement van bijna 5%. Het netto beleggingsresultaat van € 8,7 mln is hoger dan het vooraf vastgestelde normatief rendement, waardoor een bedrag van € 6,7 mln aan de bestemmingsreserve is toegevoegd.

De aanwezige bestemmingsreserves maken het mogelijk om inhoudingen voor administratievergoedingen, waarmee de beheerskosten gedekt worden, niet te verhogen in 2021. Zo voorkomt BumaStemra extra impact op de voor repartitie beschikbare gelden.

We kijken ernaar uit om in de rest van 2021 en in de jaren die volgen eraan bij te dragen om muziek de verbindende factor te laten blijven zijn in een samenleving die dat nu meer dan ooit nodig heeft.

Hoofddorp, 2 juni 2021

Bernard Kobes, CEO
Marleen Kloppers, CFO

 

 

Download jaarverslagen in pdf
Keer terug naar de 2023 omgeving

Buitenland BumaStemra

€ 20,2 m
2019
€ 19,3 m
2020
€ 17,6 m
2021
€ 23,0 m
2022
€ 21,4 m
2023

Online BumaStemra

€ 26,5 m
2019
€ 31,6 m
2020
€ 49,8 m
2021
€ 59,3 m
2022
€ 58,5 m
2023

Radio & TV BumaStemra

€ 77,3 m
2019
€ 74,3 m
2020
€ 79,4 m
2021
€ 81,9 m
2022
€ 83,6 m
2023

Mutatie voorziening tijdelijke verschillen kostendekking 2023 Stemra

€ 4,0 m
test

De mutaties van deze voorziening in 2023 betreffen een uitkering van € 1,7 miljoen en het positieve saldo kostendekking voor 2023: € 0,6 miljoen. De uitkering van € 1,7 miljoen betrof het verschil tussen de stand van de voorziening per 31 december 2022 (€ 5,7 miljoen) en de voor 31 december 2022 vastgestelde bovengrens van de voorziening (€ 4,0 miljoen). De AVA heeft op 17 mei 2023 ingestemd met het uitkeren van dit bedrag. Het dekkingsoverschot wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de ingehouden administratievergoedingen € 0,6 miljoen hoger waren dan begroot vanwege de hogere rechtenopbrengsten. De beheerskosten waren € 0,5 miljoen lager dan begroot, de overige en de financiële baten waren gezamenlijk € 0,1 miljoen lager dan begroot. Doordat in de begroting voor 2023 was uitgegaan van een dekkingstekort van € 0,6 miljoen komt het totale dekkingsoverschot uit op € 0,6 miljoen. De voorziening eindigt hiermee € 1,6 miljoen boven de bovengrens die voor eind 2023 is bepaald.

Mutatie voorziening tijdelijke verschillen kostendekking 2023 Buma

De mutatie van deze voorziening in 2023 betreft het positieve saldo kostendekking voor 2023: € 17,0 miljoen. Dit overschot wordt voornamelijk veroorzaakt door het positieve beleggingsresultaat, wat € 11,5 miljoen hoger was dan begroot. Hiernaast waren door hogere rechtenopbrengsten de ingehouden administratievergoedingen € 1,4 miljoen hoger dan begroot. De beheerskosten waren € 1,8 miljoen lager dan begroot en overige (financiële) baten waren gezamenlijk € 0,3 miljoen hoger dan begroot. Doordat in de begroting voor 2023 al was uitgegaan van een dekkingsoverschot van € 1,9 miljoen komt het totale dekkingsoverschot uit op € 17,0 miljoen; de voorziening eindigt hiermee tussen de boven- en de ondergrens die voor eind 2023 is bepaald. 

Mutatie voorziening tijdelijke verschillen kostendekking 2022 Stemra

€ 4,0 m
test

De mutaties van deze voorziening in 2022 betreffen een uitkering van € 9,3 mln en het positieve saldo kostendekking voor 2022: € 0,7 mln. De uitkering van € 9,3 mln betrof het verschil tussen de stand van de voorziening per 31 december 2021 (€ 14,3 mln) en de vastgestelde bovengrens van de voorziening (€ 5,0 mln). De AVA heeft op 25 mei 2022 ingestemd met het uitkeren van dit bedrag.
Het dekkingsoverschot wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de ingehouden administratievergoedingen € 1,0 mln hoger waren dan begroot vanwege de hogere rechtenopbrengsten. De beheerskosten waren € 0,3 mln lager dan begroot, de overige en de financiële baten waren gezamenlijk € 0,4 mln hoger dan begroot. Doordat in de begroting voor 2022 was uitgegaan van een dekkingstekort van € 1,0 mln komt het totale dekkingsoverschot uit op € 0,7 mln.

Mutatie voorziening tijdelijke verschillen kostendekking 2022 Buma

De mutatie van deze voorziening in 2022 betreft het negatieve saldo kostendekking voor 2022: € 24,6 mln. Dit tekort wordt voornamelijk veroorzaakt door het negatieve beleggingsresultaat, wat € 29,0 mln lager was dan begroot. Hier staat tegenover dat door hogere rechtenopbrengsten de ingehouden administratievergoedingen € 3,6 mln hoger waren dan begroot. De beheerskosten waren € 1,5 mln lager dan begroot. Doordat in de begroting voor 2022 al was uitgegaan van een dekkingstekort van € 0,8 mln komt het totale dekkingstekort uit op € 24,6 mln.

Financiële baten & lasten Stemra

€ -0,4 m
2021
€ -0,2 m
2022
€ 0,0 m
2023

Kostenontwikkeling (begroting 2023)

2,0%
Realisatie 2021
18,4%
Begroting 2022
20,1%
Begroting 2023

Deze norm richt zich op de ontwikkeling van het beheerskostenniveau. De norm stelt dat de kosten niet meer mogen toenemen dan de consumentenprijsindex in het jaar waar het jaarverslag betrekking op heeft. De begrote kostenstijging in 2023 bedraagt 20,1%. De feitelijke CPI-stijging over 2023 is begin 2024 bekend.

De begrote kostenstijging in 2023 is berekend in relatie tot de werkelijke kosten 2022, welke lager uitvallen dan begroot. De hogere beheerkosten in 2023 worden veroorzaakt door verbeter- en veranderinitiatieven, inclusief de vervanging van het IT-systeem. Omdat door Covid-19 en krapte op de arbeidsmarkt de start beperkt is geweest, is ook de verwachte groei in kosten om dit mogelijk te maken beperkt gebleven in voorgaande jaren. In de begroting voor 2023 wordt een inhaalslag verwacht.

Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten (begroting 2023)

13,6%
Realisatie 2021
14,8%
Begroting 2022
14,6%
Begroting 2023

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de rechtenopbrengsten. In de begroting 2023 komt dit voor Buma/Stemra gezamenlijk uit op een kostenratio van 14,6%. Dit is ondanks de stijgende beheerskosten lager dan in de begroting voor 2022 (14,8%), wat wordt veroorzaakt door de hogere rechtenopbrengsten in 2023. De verwachting is dat de verdere professionalisering van de organisatie leidt tot hogere incassostromen vanaf 2024. Dit zal vervolgens ook tot effect hebben dat het kostenpercentage ten opzichte van de rechtenopbrengsten verder af zal nemen.

Beheerskosten vs Repartitie (begroting 2023)

12,5%
Realisatie 2021
15,8%
Begroting 2022
18,2%
Begroting 2023

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de repartitie. In de begroting 2023 komt dit voor Buma/Stemra gezamenlijk uit op een kostenratio van 18,2%. Dit is hoger dan voorgaande jaren, wat wordt veroorzaakt door de hogere begrote beheerskosten in 2023 vanwege verdere professionalisering van de organisatie. De verwachting is dat dit leidt tot hogere incassostromen vanaf 2024. Dit zal vervolgens ook tot effect hebben dat de repartitie in de toekomst verder stijgt, waardoor het kostenpercentage ten opzichte van de repartitie naar verwachting vanaf 2025 zal afnemen. Buma/Stemra hanteert overigens de kostennorm t.o.v. de incasso en niet de kostennorm t.o.v. de repartitie omdat bij laatstgenoemde de mogelijkheid bestaat om te sturen.

Mutatie voorziening tijdelijke verschillen kostendekking 2021 Stemra

De voorziening tijdelijke verschillen kostendekking bevat de eind 2020 aanwezige € 6,6 mln bestemmingsreserve plus het batig saldo kostendekking over 2021 van € 7,7 mln.

Dit saldo kostendekking bevat een eenmalige bate van € 7,1 mln als gevolg van het gewijzigde Repartitiereglement inzake inhouding van administratievergoedingen. Daarnaast zijn de beheerskosten lager dan begroot.

Mutatie voorziening tijdelijke verschillen kostendekking 2021 Buma

De voorziening tijdelijke verschillen kostendekking bevat de eind 2020 aanwezige € 33,8 mln bestemmingsreserve plus het batig saldo kostendekking over 2021 van € 10,7 mln.

Dit saldo kostendekking bevat € 4,1 mln verschil tussen het gerealiseerde beleggingsresultaat (€ 6,9 mln) en het normatief beleggingsresultaat waarmee de beheerskosten deels gedekt worden (€ 2,8 mln). Daarnaast is een eenmalige bate gerealiseerd van € 5,4 mln als gevolg van het gewijzigde Repartitiereglement inzake inhouding van administratievergoedingen, en zijn de beheerskosten lager dan begroot.

Kostenontwikkeling (begroting 2022)

4,3%
Realisatie 2020
13,8%
Begroting 2021
6,0%
Begroting 2022

De norm richt zich op de ontwikkeling van het beheerskostenniveau. De norm stelt dat de kosten niet meer mogen toenemen dan de consumentenprijsindex in het jaar waar het jaarverslag betrekking op heeft.

De begrote kostenstijging in 2022 zal mogelijk hoger uitvallen dan de CPI-jaarmutatie. Dit wordt veroorzaakt door een inhaalslag van in voorgaande jaren uitgestelde verbeter- en veranderinitiatieven, inclusief de vervanging van het IT-systeem. De feitelijke CPI-mutatie 2022 is pas begin 2023 bekend.

Beheerskosten vs Repartitie (begroting 2022)

12,9%
Realisatie 2020
16,2%
Begroting 2021
15,8%
Begroting 2022

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de repartitie. De gestelde norm is 15%.

In de begroting 2022 voldoet Buma/Stemra gezamenlijk met een kostenratio van 15,8% niet aan deze norm. Dit komt vooral door de Covid-19 impact op Buma’s voor distributie beschikbare gelden én de incidenteel hoge kosten voor de vervanging van het verouderde IT-systeem. Zodra deze effecten zich normaliseren en de resultaten van de implementatie van de strategie zichtbaar worden, zal deze kostenratio naar verwachting dalen. Stemra zal naar verwachting wel in 2022 aan deze norm voldoen.

Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten (begroting 2022)

13,4%
Realisatie 2020
13,5%
19,9%
16,1%
Begroting 2021
14,8%
Begroting 2022

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de rechtenopbrengsten. De gestelde norm is 15%.

In de begroting 2022 voldoet Buma/Stemra gezamenlijk met een kostenratio van 14,8% aan deze norm. Op basis van de voorlopige kostenverdeling zal Stemra naar verwachting uitkomen op een kostenratio van 15,9%.

Een daling wordt verwacht zodra de incidenteel hoge kosten voor de vervanging van het verouderde IT-systeem zich normaliseren en de resultaten van de implementatie van de strategie zichtbaar worden.

Mutatie bestemmingsreserve 2020 Stemra

Het tekort uit gewone bedrijfsuitoefening over 2020 is onttrokken aan de bestemmingsreserve. De buitengewone last inzake de storting in het Noodfonds Muziek is onttrokken aan de continuïteitsreserve. Deze resultaatbestemming is verwerkt in de jaarrekening.

Mutatie bestemmingsreserve 2020 Buma

Het verschil tussen het gerealiseerde beleggingsresultaat (€ 8,7 mln) en het normatief beleggingsresultaat waarmee de beheerskosten deels gedekt worden (€ 2,0 miljoen), zijnde € 6,7 mln, is toegevoegd aan de bestemmingsreserve. Deze resultaatbestemming is verwerkt in de jaarrekening.

Kostenontwikkeling (begroting 2021)

-10,2%
Realisatie 2019
4,4%
Realisatie 2020 (voorlopig)
13,8%
Begroting 2021

De norm richt zich op de ontwikkeling van het beheerskostenniveau. De norm stelt dat de kosten niet meer mogen toenemen dan de consumentenprijsindex in het jaar waar het jaarverslag betrekking op heeft.

De begrote kostenstijging in 2021 zal hoger uitvallen dan de CPI-jaarmutatie. Dit wordt veroorzaakt door een inhaalslag van in voorgaande jaren uitgestelde verbeter- en veranderinitiatieven, inclusief de vervanging van het IT-systeem. De feitelijke CPI-mutatie 2021 is pas begin 2022 bekend.

Over de reeks van meerdere jaren, sinds de invoering van de norm, blijft de ontwikkeling van de beheerskosten binnen de ontwikkeling in de CPI.

Beheerskosten vs Repartitie (begroting 2021)

12,1%
Realisatie 2019
12,9%
Realisatie 2020 (voorlopig)
16,2%
Begroting 2021

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de repartitie. De gestelde norm is 15%.

In de begroting 2021 wordt aan deze norm niet voldaan. Dit komt vooral door Buma’s dalende repartitie in 2021, volgend uit de lagere incasso. Stemra zal naar verwachting wel aan deze norm voldoen; daar stijgt de repartitie naar verwachting, vooral door de inhaalslag op oudere Thuiskopie gelden. 

Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten (begroting 2021)

11,9%
Realisatie 2019
13,5%
Realisatie 2020 (voorlopig)
16,1%
19,9%
16,1%
Begroting 2021

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de rechtenopbrengsten. De gestelde norm is 15%.

In de begroting 2021 wordt aan deze norm niet voldaan, met name door de terugval in incasso van rechtenopbrengsten als gevolg van de coronamaatregelen. Daarnaast stijgen de begrote beheerskosten, vooral in verband met de noodzakelijke vervanging van het verouderde IT-systeem. Zonder corona-impact zou het kostenpercentage onder de norm van 15,0% uitgekomen.

Colofon

Hoofdkantoor
Saturnusstraat 46-62
2132 hb hoofddorp

T: 023 – 799 79 99
E: info@bumastemra.nl
bumastemra.nl

Hoofdredactie
vereniging buma

Realisatie
Merkelijkheid

Totale beheerskosten Stemra

€ 4,5 m
2019
€ 4,6 m
2020
€ 4,7 m
2021
€ 5,3 m
2022
€ 5,9 m
2023

Totale beheerskosten Buma

€ 21,8 m
2019
€ 22,7 m
2020
€ 23,2 m
2021
€ 25,9 m
2022
€ 29,5 m
2023

Mutatie bestemmingsreserve 2019 Stemra

Het overschot van de exploitatierekening over 2019 is toegevoegd aan de bestemmingsreserve. Deze resultaatbestemming is verwerkt in de jaarrekening.

Mutatie bestemmingsreserve 2019 Buma

Het verschil tussen het gerealiseerde beleggingsresultaat (€ 15,9 miljoen) en het normatief beleggingsresultaat waarmee de beheerskosten deels gedekt worden (€ 2,2 miljoen), zijnde € 13,7 miljoen, is toegevoegd aan de bestemmingsreserve. Deze resultaatbestemming is verwerkt in de jaarrekening.

Mutatie bestemmingsreserve 2018

In 2018 bedroegen de beleggingsresultaten € -7,4 miljoen. Ter dekking van operationele kosten is een normatief rendement van € 2,8 miljoen gehanteerd. Het verschil tussen deze verklaart de mutatie van bestemmingsreserve (€ -10,2 miljoen).

Totale beheerskosten Buma 2015

€ 10,0 m
Personele kosten
€ 0,8 m
Huisvesting
€ 8,2 m
Algemene kosten
€ 2,2 m
Afschrijvingen

Totale beheerskosten Buma 2016

€ 11,4 m
Personele kosten
€ 0,9 m
Huisvesting
€ 11,3 m
Algemene kosten
€ 1,5 m
Afschrijvingen

Totale beheerskosten Buma 2017

€ 10,8 m
Personele kosten
€ 0,8 m
Huisvesting
€ 13,5 m
Algemene kosten
€ 1,4 m
Afschrijvingen

Totale beheerskosten Buma 2018

€ 11,7 m
Personele kosten
€ 0,7 m
Huisvesting
€ 12,1 m
Algemene kosten
€ 1,5 m
Afschrijvingen

Kostenontwikkeling

-4,6%
Realisatie 2018
-3,8%
Budget 2019
3,5%
Budget 2020

De norm richt zich op de ontwikkeling van het beheerskostenniveau. De norm stelt dat de kosten niet meer mogen toenemen dan de consumentenprijsindex in het jaar waar het jaarverslag betrekking op heeft.

Mogelijk valt de kostenstijging 2020 door verbeter- en veranderinitiatieven hoger uit dan de CPI-mutatie in dat jaar. Dit kan pas worden vastgesteld – en zonodig worden toegelicht – wanneer de feitelijke CPI-mutatie begin 2021 bekend is.

Beheerskosten vs Repartitie

14,2%
Realisatie 2018
13,2%
Budget 2019
13,0%
Budget 2020

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de repartitie. De gestelde norm is 15%. In het budget voor 2020 wordt aan deze norm voldaan.

Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten

13,7%
Realisatie 2018
13,2%
Budget 2019
13,0%
Budget 2020

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de rechtenopbrengsten. De gestelde norm is 15%. In budget 2020 wordt aan deze norm voldaan.

Kostenontwikkeling Stemra

35,6%
2019
4,3%
2020
2,0%
2021
11,9%
2022
10,8%
2023

Beheerskosten vs Repartitie Stemra

13,1%
2018
15,5%
2019
14,9%
2020
8,9%
2021
8,0%
2022

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de repartitie. De gestelde norm is 15%. In 2022 wordt aan deze norm voldaan.

Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten Stemra

13,8%
2019
12,9%
2020
11,8%
2021
11,9%
2022
12,4%
2023

Kostenontwikkeling Buma

-16,0%
2019
4,3%
2020
2,0%
2021
11,9%
2022
13,9%
2023

Beheerskosten vs Repartitie Buma

14,5%
2018
11,8%
2019
12,5%
2020
13,8%
2021
12,6%
2022

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de repartitie. De gestelde norm is 15%. In 2022 wordt aan deze norm voldaan.

Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten Buma

11,6%
2019
13,6%
2020
14,1%
2021
11,8%
2022
12,5%
2023

Baten Stemra

€ 5,0 m
2019
€ 4,8 m
2020
€ 12,8 m
2021
€ 6,2 m
2022
€ 6,5 m
2023

Financiële baten en lasten Buma

€ 15,4 m
2019
€ 8,7 m
2020
€ 6,6 m
2021
€ -27,1 m
2022
€ 14,6 m
2023

Totale beheerskosten Buma 2019 oud

€ 10,3 m
Personele kosten
€ 0,6 m
Huisvesting
€ 9,2 m
Algemene kosten
€ 1,6 m
Afschrijvingen

De beheerskosten zijn ten opzichte van 2018 met 16,0% gedaald tot € 21,8 miljoen. De belangrijkste redenen voor de daling waren kostenbeheersingsmaatregelen en het uitblijven van incidentele kosten die we in voorgaande jaren moesten maken. Daarnaast zijn minder kosten aan Buma toegerekend door de gewijzigde verdeelsleutel van de kosten tussen Buma en Stemra. De gezamenlijke kosten daalden in 2019 met 10% oftewel € 3,1 miljoen.

Baten Buma

€ 20,0 m
2019
€ 20,8 m
2020
€ 27,3 m
2021
€ 28,4 m
2022
€ 31,9 m
2023

Uitgekeerd aan CBO’s buitenland Stemra

€ 3,4 m
2019
€ 2,6 m
2020
€ 5,7 m
2021
€ 7,0 m
2022
€ 7,2 m
2023

Uitgekeerd aan Rechthebbenden Stemra

€ 25,4 m
2019
€ 28,5 m
2020
€ 42,9 m
2021
€ 54,3 m
2022
€ 38,8 m
2023

Toevoeging SoCu fonds

€ 10,9 m
2019
€ 8,6 m
2020
€ 7,9 m
2021
€ 10,6 m
2022
€ 11,8 m
2023
€ 12,3 m
2024

Uitgekeerd aan CBO’s buitenland Buma

€ 55,0 m
2019
€ 57,5 m
2020
€ 52,1 m
2021
€ 58,9 m
2022
€ 59,8 m
2023

Uitgekeerd aan Rechthebbenden Buma

€ 95,3 m
2019
€ 95,5 m
2020
€ 87,5 m
2021
€ 108,4 m
2022
€ 133,8 m
2023

Buitenland Stemra

€ 3,8 m
2019
€ 4,1 m
2020
€ 4,0 m
2021
€ 4,1 m
2022
€ 4,0 m
2023

Thuiskopie / Leenrecht / Grafisch

€ 5,8 m
2019
€ 4,4 m
2020
€ 4,1 m
2021
€ 4,2 m
2022
€ 5,5 m
2023

Online Stemra

€ 7,5 m
2019
€ 11,7 m
2020
€ 13,8 m
2021
€ 16,5 m
2022
€ 18,6 m
2023

Radio & TV Stemra

€ 6,1 m
2019
€ 6,4 m
2020
€ 6,7 m
2021
€ 7,2 m
2022
€ 7,2 m
2023

PIEB

€ 4,0 m
2019
€ 5,3 m
2020
€ 6,1 m
2021
€ 5,8 m
2022
€ 5,2 m
2023

BIEM

€ 4,9 m
2019
€ 4,2 m
2020
€ 5,5 m
2021
€ 6,7 m
2022
€ 6,9 m
2023

Buitenland Buma

€ 16,4 m
2019
€ 15,2 m
2020
€ 13,6 m
2021
€ 18,9 m
2022
€ 17,4 m
2023

Online Buma

€ 19,0 m
2019
€ 29,9 m
2020
€ 36,0 m
2021
€ 42,8 m
2022
€ 39,9 m
2023

Horeca

€ 15,2 m
2019
€ 9,1 m
2020
€ 7,8 m
2021
€ 13,4 m
2022
€ 15,9 m
2023

Werk- & verkoopruimten

€ 30,7 m
2019
€ 29,4 m
2020
€ 28,0 m
2021
€ 33,2 m
2022
€ 38,5 m
2023

De opbrengsten bij Werk- en Verkoopruimten toonden in 2024 een verdere stijging. Ten opzichte van 2023 zijn de inkomsten gestegen met € 1,9 mln naar € 40,4 mln.

Podia

€ 35,2 m
2019
€ 16,0 m
2020
€ 6,4 m
2021
€ 35,7 m
2022
€ 47,3 m
2023

Radio & TV Buma

€ 71,2 m
2019
€ 67,9 m
2020
€ 72,7 m
2021
€ 74,7 m
2022
€ 76,4 m
2023

Download jaarverslag in PDF

Jaarverslag Buma 2023Jaarverslag Stemra 2023Jaarverslag Buma 2022Jaarverslag Stemra 2022Jaarverslag Buma 2021Jaarverslag Stemra 2021Jaarverslag Buma 2020Jaarverslag Stemra 2020Jaarverslag Buma 2019Jaarverslag Stemra 2019Jaarverslag Buma 2018Jaarverslag Stemra 2018Jaarverslag Buma 2017Jaarverslag Stemra 2017Jaarverslag Buma/Stemra 2016Jaarverslag Buma/Stemra 2015