• Overzicht
  • Toelichting van de Raad van Bestuur
  • Rechtenopbrengsten
  • Repartitie
  • Financiële baten & lasten
  • Beheerskosten
  • Aantal FTE
  • Kostennormen Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten (begroting 2023) Beheerskosten vs Repartitie (begroting 2023) Kostenontwikkeling (begroting 2023)
  • Download jaarverslagen in pdf

Toelichting van de Raad van Bestuur

BumaStemra heeft de begroting voor 2023 opgesteld. Deze is besproken met de Raad van Rechthebbenden en goedgekeurd door de Raad van Toezicht. In deze portal laten wij de belangrijkste financiële cijfers zien. Hieronder lichten wij toe hoe wij tot deze verwachtingen zijn gekomen en wat de belangrijkste ontwikkelingen in 2022 zijn geweest.

Ontwikkelingen in 2022

Na de jaren 2020 en 2021, die werden gekenmerkt door grote onzekerheid ten aanzien van de Covid-19 maatregelen en de impact hiervan op onze rechtenopbrengsten, werd voor 2022 een meer optimistische begroting opgesteld. Voor het marktsegment Podia werd uitgegaan van een gedeeltelijk herstel, tot 70% van het niveau van de rechtenopbrengsten in de jaren pre-Covid. Bij de andere marktsegmenten werd uitgegaan van een volledig herstel.

Gedurende het jaar bleek dat deze verwachtingen ruimschoots werden overtroffen. De totale rechtenopbrengsten over 2022 komen ook ten opzichte van de jaren voor de uitbraak van Covid-19 een stuk hoger uit. De evenementenmarkt heeft in 2022 een sneller herstel laten zien dan verwacht en kent hogere rechtenopbrengsten dan in 2019. Doordat in 2021 een groot aantal optredens en evenementen is geannuleerd of uitgesteld, is de stijging van de rechtenopbrengsten bij dit marktsegment het grootst. Naast het herstel bij Podia zijn ook bij de Algemene Licenties (Horeca en Werk- en Verkoopruimten) en bij Buitenland de rechtenopbrengsten weer rond (of net boven) het niveau van 2019. De categorieën RTV (Radio, TV en Aanbieders van Netwerken) en Online kenden in 2021 al een recordopbrengst en zijn in 2022 verder gestegen. De rechtenopbrengsten bij het marktsegment Online zijn zelfs meer dan verdubbeld ten opzichte van 2019. In totaal verwacht BumaStemra ruim boven de begrote € 223,1 mln aan rechtenopbrengsten uit te komen, waarmee het recordniveau van 2019 wordt overtroffen.

In 2022 heeft BumaStemra ruimschoots meer gedistribueerd dan de begrote € 176,5 mln. Dit wordt deels veroorzaakt door een eenmalige uitkering van een extra jaarlaag vanuit de onverdeelbare gelden en een uitkering vanuit de voorziening tijdelijke verschillen kostendekking. Hiernaast is meer gedistribueerd door de positieve ontwikkeling van de incassocijfers. Door een stijging van de rechtenopbrengsten in 2022, en het feit dat Buma in staat is om sneller uit te kunnen keren, is de distributie over 2022 hoger dan vorig jaar en de hoogste in het afgelopen decennium.

De beheerskosten zijn in 2022 lager dan de begrote € 33,0 mln. Door krapte op de arbeidsmarkt is in 2022 de uitvoering van de strategie deels uitgesteld. Hierdoor worden een aantal kostenposten nu in 2023 verwacht. In lijn met de algehele ontwikkeling op de beleggingsmarkten kent Buma een negatief beleggingsresultaat over 2022. Dit wordt opgevangen binnen de voorziening tijdelijke verschillen kostendekking.

De uiteindelijke realisatie over 2022 kan afwijken van deze verwachtingen*. Na de accountantscontrole en vaststelling door de Algemene Ledenvergadering in mei 2023, zullen de finale cijfers over 2022 gecommuniceerd worden in deze portal.

Verwachtingen en plannen voor 2023*

Vorig jaar is een duidelijk herstel te zien geweest. 2023 zal naar verwachting voortborduren op de ingezette koers van 2022. De rechtenopbrengsten van BumaStemra zijn voor 2023 begroot op € 259,5 mln, wat in lijn ligt met de verwachte realisatie over 2022. Ten opzichte van de begroting voor 2022 wordt met name een stijging verwacht bij de marktsegmenten RTV en Podia. Doordat de rechtenopbrengsten in 2021 en 2022 hoger waren dan begroot, stijgt het voor distributie beschikbare bedrag in 2023 naar € 207,6 mln. Dit is € 31,1 mln hoger dan de begroting voor 2022. Door de eenmalige uitkeringen in 2022, die hierboven zijn beschreven, zal het recordniveau van vorig naar verwachting in 2023 niet worden behaald.

BumaStemra geeft in 2023 verdere uitvoering aan de implementatie van de nieuwe strategie ‘To the Beat of the Drum’, waarbij achterstallig onderhoud wordt weggewerkt en zwakke plekken worden gerepareerd. Het wordt een jaar van investeren in de executie van de strategie met als uiteindelijk doel dat onze rechthebbenden tevreden zijn. Als gevolg hiervan stijgen de beheerskosten in de begroting voor 2023 naar € 37,8 mln. Het begrote kostenpercentage ten opzichte van de incasso stijgt daarom in 2023 naar 14,6%. De verwachting is dat dit een tijdelijke stijging is, doordat de verdere uitvoering van de nieuwe strategie moet gaan leiden tot hogere rechtenopbrengsten vanaf 2024. In de jaren hierna (vanaf 2025) zal dit naar verwachting ook leiden tot hogere distributies.

Ondanks de hogere rechtenopbrengsten zijn in 2023 de vaste inhoudingspercentages voor administratievergoedingen voor RTV verhoogd van 14,0% naar 14,8%. Dit wordt veroorzaakt door een aantal factoren, waarbij het negatieve beleggingsresultaat over 2022 de grootste impact heeft gehad. Dit resultaat had tot gevolg dat de stand van de voorziening tijdelijke verschillen kostendekking beneden haar ondergrens uitkwam. Conform het repartitiereglement wordt dit middels een begroot dekkingsoverschot geadresseerd in de komende jaren. De inhouding voor sociale en culturele (“SoCu”) doeleinden is in de begroting 2023 gelijk gehouden aan de huidige praktijk.

Na een succesvol 2022 kijkt BumaStemra er naar uit om de ingezette beweging in 2023 voort te zetten!

Hoofddorp, februari 2023

Bernard Kobes CEO
Marleen Kloppers CFO

* Realisatie kan afwijken van verwachtingen, bijvoorbeeld omdat veronderstelde gebeurtenissen zich niet voordoen zoals verwacht en de invloed daarvan van significant belang kan zijn.

 

Download jaarverslagen in pdf
Keer terug naar de 2023 omgeving

Buitenland BumaStemra

€ 22,2 m
2018
€ 20,2 m
2019
€ 19,3 m
2020
€ 17,6 m
2021
€ 23,0 m
2022
€ 21,4 m
2023

Online BumaStemra

€ 19,0 m
2018
€ 26,5 m
2019
€ 31,6 m
2020
€ 49,8 m
2021
€ 59,3 m
2022
€ 58,5 m
2023

Radio & TV BumaStemra

€ 78,0 m
2018
€ 77,3 m
2019
€ 74,3 m
2020
€ 79,4 m
2021
€ 81,9 m
2022
€ 83,6 m
2023

Mutatie voorziening tijdelijke verschillen kostendekking 2023 Stemra

€ 4,0 m
test

De mutaties van deze voorziening in 2023 betreffen een uitkering van € 1,7 miljoen en het positieve saldo kostendekking voor 2023: € 0,6 miljoen. De uitkering van € 1,7 miljoen betrof het verschil tussen de stand van de voorziening per 31 december 2022 (€ 5,7 miljoen) en de voor 31 december 2022 vastgestelde bovengrens van de voorziening (€ 4,0 miljoen). De AVA heeft op 17 mei 2023 ingestemd met het uitkeren van dit bedrag. Het dekkingsoverschot wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de ingehouden administratievergoedingen € 0,6 miljoen hoger waren dan begroot vanwege de hogere rechtenopbrengsten. De beheerskosten waren € 0,5 miljoen lager dan begroot, de overige en de financiële baten waren gezamenlijk € 0,1 miljoen lager dan begroot. Doordat in de begroting voor 2023 was uitgegaan van een dekkingstekort van € 0,6 miljoen komt het totale dekkingsoverschot uit op € 0,6 miljoen. De voorziening eindigt hiermee € 1,6 miljoen boven de bovengrens die voor eind 2023 is bepaald.

Mutatie voorziening tijdelijke verschillen kostendekking 2023 Buma

De mutatie van deze voorziening in 2023 betreft het positieve saldo kostendekking voor 2023: € 17,0 miljoen. Dit overschot wordt voornamelijk veroorzaakt door het positieve beleggingsresultaat, wat € 11,5 miljoen hoger was dan begroot. Hiernaast waren door hogere rechtenopbrengsten de ingehouden administratievergoedingen € 1,4 miljoen hoger dan begroot. De beheerskosten waren € 1,8 miljoen lager dan begroot en overige (financiële) baten waren gezamenlijk € 0,3 miljoen hoger dan begroot. Doordat in de begroting voor 2023 al was uitgegaan van een dekkingsoverschot van € 1,9 miljoen komt het totale dekkingsoverschot uit op € 17,0 miljoen; de voorziening eindigt hiermee tussen de boven- en de ondergrens die voor eind 2023 is bepaald. 

Mutatie voorziening tijdelijke verschillen kostendekking 2022 Stemra

€ 4,0 m
test

De mutaties van deze voorziening in 2022 betreffen een uitkering van € 9,3 mln en het positieve saldo kostendekking voor 2022: € 0,7 mln. De uitkering van € 9,3 mln betrof het verschil tussen de stand van de voorziening per 31 december 2021 (€ 14,3 mln) en de vastgestelde bovengrens van de voorziening (€ 5,0 mln). De AVA heeft op 25 mei 2022 ingestemd met het uitkeren van dit bedrag.
Het dekkingsoverschot wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de ingehouden administratievergoedingen € 1,0 mln hoger waren dan begroot vanwege de hogere rechtenopbrengsten. De beheerskosten waren € 0,3 mln lager dan begroot, de overige en de financiële baten waren gezamenlijk € 0,4 mln hoger dan begroot. Doordat in de begroting voor 2022 was uitgegaan van een dekkingstekort van € 1,0 mln komt het totale dekkingsoverschot uit op € 0,7 mln.

Mutatie voorziening tijdelijke verschillen kostendekking 2022 Buma

De mutatie van deze voorziening in 2022 betreft het negatieve saldo kostendekking voor 2022: € 24,6 mln. Dit tekort wordt voornamelijk veroorzaakt door het negatieve beleggingsresultaat, wat € 29,0 mln lager was dan begroot. Hier staat tegenover dat door hogere rechtenopbrengsten de ingehouden administratievergoedingen € 3,6 mln hoger waren dan begroot. De beheerskosten waren € 1,5 mln lager dan begroot. Doordat in de begroting voor 2022 al was uitgegaan van een dekkingstekort van € 0,8 mln komt het totale dekkingstekort uit op € 24,6 mln.

Financiële baten & lasten Stemra

€ -0,4 m
2021
€ -0,2 m
2022
€ 0,0 m
2023

Stemra houdt haar liquide middelen aan op verschillende vrij opneembare (deposito) rekeningen. De rente op de liquide middelen in 2023 en daarmee de financiële baten en lasten zijn per saldo nihil.

Kostenontwikkeling (begroting 2023)

2,0%
Realisatie 2021
18,4%
Begroting 2022
20,1%
Begroting 2023

Deze norm richt zich op de ontwikkeling van het beheerskostenniveau. De norm stelt dat de kosten niet meer mogen toenemen dan de consumentenprijsindex in het jaar waar het jaarverslag betrekking op heeft. De begrote kostenstijging in 2023 bedraagt 20,1%. De feitelijke CPI-stijging over 2023 is begin 2024 bekend.

De begrote kostenstijging in 2023 is berekend in relatie tot de werkelijke kosten 2022, welke lager uitvallen dan begroot. De hogere beheerkosten in 2023 worden veroorzaakt door verbeter- en veranderinitiatieven, inclusief de vervanging van het IT-systeem. Omdat door Covid-19 en krapte op de arbeidsmarkt de start beperkt is geweest, is ook de verwachte groei in kosten om dit mogelijk te maken beperkt gebleven in voorgaande jaren. In de begroting voor 2023 wordt een inhaalslag verwacht.

Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten (begroting 2023)

13,6%
Realisatie 2021
14,8%
Begroting 2022
14,6%
Begroting 2023

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de rechtenopbrengsten. In de begroting 2023 komt dit voor Buma/Stemra gezamenlijk uit op een kostenratio van 14,6%. Dit is ondanks de stijgende beheerskosten lager dan in de begroting voor 2022 (14,8%), wat wordt veroorzaakt door de hogere rechtenopbrengsten in 2023. De verwachting is dat de verdere professionalisering van de organisatie leidt tot hogere incassostromen vanaf 2024. Dit zal vervolgens ook tot effect hebben dat het kostenpercentage ten opzichte van de rechtenopbrengsten verder af zal nemen.

Beheerskosten vs Repartitie (begroting 2023)

12,5%
Realisatie 2021
15,8%
Begroting 2022
18,2%
Begroting 2023

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de repartitie. In de begroting 2023 komt dit voor Buma/Stemra gezamenlijk uit op een kostenratio van 18,2%. Dit is hoger dan voorgaande jaren, wat wordt veroorzaakt door de hogere begrote beheerskosten in 2023 vanwege verdere professionalisering van de organisatie. De verwachting is dat dit leidt tot hogere incassostromen vanaf 2024. Dit zal vervolgens ook tot effect hebben dat de repartitie in de toekomst verder stijgt, waardoor het kostenpercentage ten opzichte van de repartitie naar verwachting vanaf 2025 zal afnemen. Buma/Stemra hanteert overigens de kostennorm t.o.v. de incasso en niet de kostennorm t.o.v. de repartitie omdat bij laatstgenoemde de mogelijkheid bestaat om te sturen.

Mutatie voorziening tijdelijke verschillen kostendekking 2021 Stemra

De voorziening tijdelijke verschillen kostendekking bevat de eind 2020 aanwezige € 6,6 mln bestemmingsreserve plus het batig saldo kostendekking over 2021 van € 7,7 mln.

Dit saldo kostendekking bevat een eenmalige bate van € 7,1 mln als gevolg van het gewijzigde Repartitiereglement inzake inhouding van administratievergoedingen. Daarnaast zijn de beheerskosten lager dan begroot.

Mutatie voorziening tijdelijke verschillen kostendekking 2021 Buma

De voorziening tijdelijke verschillen kostendekking bevat de eind 2020 aanwezige € 33,8 mln bestemmingsreserve plus het batig saldo kostendekking over 2021 van € 10,7 mln.

Dit saldo kostendekking bevat € 4,1 mln verschil tussen het gerealiseerde beleggingsresultaat (€ 6,9 mln) en het normatief beleggingsresultaat waarmee de beheerskosten deels gedekt worden (€ 2,8 mln). Daarnaast is een eenmalige bate gerealiseerd van € 5,4 mln als gevolg van het gewijzigde Repartitiereglement inzake inhouding van administratievergoedingen, en zijn de beheerskosten lager dan begroot.

Kostenontwikkeling (begroting 2022)

4,3%
Realisatie 2020
13,8%
Begroting 2021
6,0%
Begroting 2022

De norm richt zich op de ontwikkeling van het beheerskostenniveau. De norm stelt dat de kosten niet meer mogen toenemen dan de consumentenprijsindex in het jaar waar het jaarverslag betrekking op heeft.

De begrote kostenstijging in 2022 zal mogelijk hoger uitvallen dan de CPI-jaarmutatie. Dit wordt veroorzaakt door een inhaalslag van in voorgaande jaren uitgestelde verbeter- en veranderinitiatieven, inclusief de vervanging van het IT-systeem. De feitelijke CPI-mutatie 2022 is pas begin 2023 bekend.

Beheerskosten vs Repartitie (begroting 2022)

12,9%
Realisatie 2020
16,2%
Begroting 2021
15,8%
Begroting 2022

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de repartitie. De gestelde norm is 15%.

In de begroting 2022 voldoet Buma/Stemra gezamenlijk met een kostenratio van 15,8% niet aan deze norm. Dit komt vooral door de Covid-19 impact op Buma’s voor distributie beschikbare gelden én de incidenteel hoge kosten voor de vervanging van het verouderde IT-systeem. Zodra deze effecten zich normaliseren en de resultaten van de implementatie van de strategie zichtbaar worden, zal deze kostenratio naar verwachting dalen. Stemra zal naar verwachting wel in 2022 aan deze norm voldoen.

Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten (begroting 2022)

13,4%
Realisatie 2020
13,5%
19,9%
16,1%
Begroting 2021
14,8%
Begroting 2022

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de rechtenopbrengsten. De gestelde norm is 15%.

In de begroting 2022 voldoet Buma/Stemra gezamenlijk met een kostenratio van 14,8% aan deze norm. Op basis van de voorlopige kostenverdeling zal Stemra naar verwachting uitkomen op een kostenratio van 15,9%.

Een daling wordt verwacht zodra de incidenteel hoge kosten voor de vervanging van het verouderde IT-systeem zich normaliseren en de resultaten van de implementatie van de strategie zichtbaar worden.

Mutatie bestemmingsreserve 2020 Stemra

Het tekort uit gewone bedrijfsuitoefening over 2020 is onttrokken aan de bestemmingsreserve. De buitengewone last inzake de storting in het Noodfonds Muziek is onttrokken aan de continuïteitsreserve. Deze resultaatbestemming is verwerkt in de jaarrekening.

Mutatie bestemmingsreserve 2020 Buma

Het verschil tussen het gerealiseerde beleggingsresultaat (€ 8,7 mln) en het normatief beleggingsresultaat waarmee de beheerskosten deels gedekt worden (€ 2,0 miljoen), zijnde € 6,7 mln, is toegevoegd aan de bestemmingsreserve. Deze resultaatbestemming is verwerkt in de jaarrekening.

Kostenontwikkeling (begroting 2021)

-10,2%
Realisatie 2019
4,4%
Realisatie 2020 (voorlopig)
13,8%
Begroting 2021

De norm richt zich op de ontwikkeling van het beheerskostenniveau. De norm stelt dat de kosten niet meer mogen toenemen dan de consumentenprijsindex in het jaar waar het jaarverslag betrekking op heeft.

De begrote kostenstijging in 2021 zal hoger uitvallen dan de CPI-jaarmutatie. Dit wordt veroorzaakt door een inhaalslag van in voorgaande jaren uitgestelde verbeter- en veranderinitiatieven, inclusief de vervanging van het IT-systeem. De feitelijke CPI-mutatie 2021 is pas begin 2022 bekend.

Over de reeks van meerdere jaren, sinds de invoering van de norm, blijft de ontwikkeling van de beheerskosten binnen de ontwikkeling in de CPI.

Beheerskosten vs Repartitie (begroting 2021)

12,1%
Realisatie 2019
12,9%
Realisatie 2020 (voorlopig)
16,2%
Begroting 2021

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de repartitie. De gestelde norm is 15%.

In de begroting 2021 wordt aan deze norm niet voldaan. Dit komt vooral door Buma’s dalende repartitie in 2021, volgend uit de lagere incasso. Stemra zal naar verwachting wel aan deze norm voldoen; daar stijgt de repartitie naar verwachting, vooral door de inhaalslag op oudere Thuiskopie gelden. 

Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten (begroting 2021)

11,9%
Realisatie 2019
13,5%
Realisatie 2020 (voorlopig)
16,1%
19,9%
16,1%
Begroting 2021

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de rechtenopbrengsten. De gestelde norm is 15%.

In de begroting 2021 wordt aan deze norm niet voldaan, met name door de terugval in incasso van rechtenopbrengsten als gevolg van de coronamaatregelen. Daarnaast stijgen de begrote beheerskosten, vooral in verband met de noodzakelijke vervanging van het verouderde IT-systeem. Zonder corona-impact zou het kostenpercentage onder de norm van 15,0% uitgekomen.

Colofon

Hoofdkantoor
Saturnusstraat 46-62
2132 hb hoofddorp

T: 023 – 799 79 99
E: info@bumastemra.nl
bumastemra.nl

Hoofdredactie
vereniging buma

Realisatie
Merkelijkheid

Totale beheerskosten Stemra

€ 3,3 m
2018
€ 4,5 m
2019
€ 4,6 m
2020
€ 4,7 m
2021
€ 5,3 m
2022
€ 5,9 m
2023

De beheerskosten van Stemra zijn in 2023 met € 0,6 mln gestegen naar € 5,9 mln. Dit is € 0,5 mln onder de begroting voor 2022. De verdeelsleutel van 83/17 (BumaStemra) is ongewijzigd gebleven ten opzichte van voorgaande jaren. De beheerskosten van Stemra zijn met name gestegen doordat de doorbelaste personeelskosten van Buma stegen, om verdere uitvoering te geven aan de realisatie van de strategie. Hiernaast was een stijging in overige kosten te zien. Dit ziet met name toe op IT-gerelateerde projectkosten en hogere kosten voor beheer, onderhoud en licenties van de IT-omgeving. Hier staan lagere kosten voor outsourcing tegenover, omdat de verwerking van online muziekgebruik nu in eigen huis wordt gedaan.

Stemra’s beheerskosten in 2023 bestaan uit personeelskosten (€ 3,0 mln), algemene kosten (€ 2,7 mln) en huisvestingskosten (€ 0,2 mln).

Totale beheerskosten Buma

€ 26,0 m
2018
€ 21,8 m
2019
€ 22,7 m
2020
€ 23,2 m
2021
€ 25,9 m
2022
€ 29,5 m
2023

De beheerskosten van Buma zijn in 2023 met € 3,6 mln gestegen naar € 29,5 mln. Dit was € 1,8 mln onder de begroting voor 2023. De verdeelsleutel van 83/17 (BumaStemra) is ongewijzigd gebleven ten opzichte van voorgaande jaren. De aan Buma toegerekende personeelskosten stegen met € 2,6 mln, de overige algemene kosten daalden met € 0,1 mln. De afschrijvingskosten stegen met € 1,0 mln en de huisvestingskosten met € 0,1 mln.

Buma’s beheerskosten in 2023 bestaan uit personeelskosten (€ 14,5 mln), algemene kosten (€ 11,7 mln), afschrijvingskosten (€ 2,5 mln) en huisvestingskosten (€ 0,8 mln).

Mutatie bestemmingsreserve 2019 Stemra

Het overschot van de exploitatierekening over 2019 is toegevoegd aan de bestemmingsreserve. Deze resultaatbestemming is verwerkt in de jaarrekening.

Mutatie bestemmingsreserve 2019 Buma

Het verschil tussen het gerealiseerde beleggingsresultaat (€ 15,9 miljoen) en het normatief beleggingsresultaat waarmee de beheerskosten deels gedekt worden (€ 2,2 miljoen), zijnde € 13,7 miljoen, is toegevoegd aan de bestemmingsreserve. Deze resultaatbestemming is verwerkt in de jaarrekening.

Mutatie bestemmingsreserve 2018

In 2018 bedroegen de beleggingsresultaten € -7,4 miljoen. Ter dekking van operationele kosten is een normatief rendement van € 2,8 miljoen gehanteerd. Het verschil tussen deze verklaart de mutatie van bestemmingsreserve (€ -10,2 miljoen).

Totale beheerskosten Buma 2015

€ 10,0 m
Personele kosten
€ 0,8 m
Huisvesting
€ 8,2 m
Algemene kosten
€ 2,2 m
Afschrijvingen

Totale beheerskosten Buma 2016

€ 11,4 m
Personele kosten
€ 0,9 m
Huisvesting
€ 11,3 m
Algemene kosten
€ 1,5 m
Afschrijvingen

Totale beheerskosten Buma 2017

€ 10,8 m
Personele kosten
€ 0,8 m
Huisvesting
€ 13,5 m
Algemene kosten
€ 1,4 m
Afschrijvingen

Totale beheerskosten Buma 2018

€ 11,7 m
Personele kosten
€ 0,7 m
Huisvesting
€ 12,1 m
Algemene kosten
€ 1,5 m
Afschrijvingen

Kostenontwikkeling

-4,6%
Realisatie 2018
-3,8%
Budget 2019
3,5%
Budget 2020

De norm richt zich op de ontwikkeling van het beheerskostenniveau. De norm stelt dat de kosten niet meer mogen toenemen dan de consumentenprijsindex in het jaar waar het jaarverslag betrekking op heeft.

Mogelijk valt de kostenstijging 2020 door verbeter- en veranderinitiatieven hoger uit dan de CPI-mutatie in dat jaar. Dit kan pas worden vastgesteld – en zonodig worden toegelicht – wanneer de feitelijke CPI-mutatie begin 2021 bekend is.

Beheerskosten vs Repartitie

14,2%
Realisatie 2018
13,2%
Budget 2019
13,0%
Budget 2020

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de repartitie. De gestelde norm is 15%. In het budget voor 2020 wordt aan deze norm voldaan.

Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten

13,7%
Realisatie 2018
13,2%
Budget 2019
13,0%
Budget 2020

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de rechtenopbrengsten. De gestelde norm is 15%. In budget 2020 wordt aan deze norm voldaan.

Kostenontwikkeling Stemra

-21,3%
2018
35,6%
2019
4,3%
2020
2,0%
2021
11,9%
2022
10,8%
2023

De beheerskosten van Stemra zijn met 10,8% (€ 0,6 miljoen) gestegen ten opzichte van 2022. Over dezelfde periode is de consumentenprijsindex met 3,8% gestegen, waarmee de kostenstijging in 2023 hoger is dan de CPI-jaarmutatie. Dit wordt verklaard doordat Stemra in 2023 een inhaalslag heeft gemaakt met in voorgaande jaren uitgestelde verbeter- en veranderinitiatieven, inclusief de vervanging van de IT-omgeving. Hoewel deze ratio niet meer als norm wordt gehanteerd, vinden we het goed om hierover in deze rapportage transparant te zijn.

Beheerskosten vs Repartitie Stemra

13,1%
2018
15,5%
2019
14,9%
2020
8,9%
2021
8,0%
2022

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de repartitie. De gestelde norm is 15%. In 2022 wordt aan deze norm voldaan.

Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten Stemra

10,2%
2018
13,8%
2019
12,9%
2020
11,8%
2021
11,9%
2022
12,4%
2023

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de rechtenopbrengsten. De gestelde norm is 15%. In 2023 wordt aan deze norm voldaan.

Kostenontwikkeling Buma

-1,9%
2018
-16,0%
2019
4,3%
2020
2,0%
2021
11,9%
2022
13,9%
2023

De beheerskosten van Buma zijn met 13,9% (€ 3,6 miljoen) gestegen ten opzichte van 2022. Over dezelfde periode is de consumentenprijsindex met 3,8% gestegen, waarmee de kostenstijging in 2023 hoger is dan de CPI-jaarmutatie. Dit wordt verklaard doordat Buma in 2023 een inhaalslag heeft gemaakt met in voorgaande jaren uitgestelde verbeter- en veranderinitiatieven, inclusief de vervanging van de IT- omgeving. Hoewel deze ratio niet meer als norm wordt gehanteerd, vinden we het goed om hierover transparant te zijn.

Beheerskosten vs Repartitie Buma

14,5%
2018
11,8%
2019
12,5%
2020
13,8%
2021
12,6%
2022

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de repartitie. De gestelde norm is 15%. In 2022 wordt aan deze norm voldaan.

Beheerskosten vs Rechtenopbrengsten Buma

14,3%
2018
11,6%
2019
13,6%
2020
14,1%
2021
11,8%
2022
12,5%
2023

Hier worden de beheerskosten gerelateerd aan de rechtenopbrengsten. De gestelde norm is 15%. In 2023 wordt aan deze norm voldaan.

Baten Stemra

€ 4,4 m
2018
€ 5,0 m
2019
€ 4,8 m
2020
€ 12,8 m
2021
€ 6,2 m
2022
€ 6,5 m
2023

De baten zijn in 2023 met € 0,3 mln gestegen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere administratievergoedingen op incasso (€ + 0,2 mln) vanwege de hogere rechtenopbrengsten in 2023.

Financiële baten en lasten Buma

€ -7,9 m
2018
€ 15,4 m
2019
€ 8,7 m
2020
€ 6,6 m
2021
€ -27,1 m
2022
€ 14,6 m
2023

De financiële baten en lasten in 2023 betreffen voornamelijk het netto beleggingsresultaat (€ 14,6 miljoen). Zowel het rendement op de beleggingen in aandelen (21,4%) als het rendement op de beleggingen op vastrentende waarden (6,4%) was positief. Het positieve beleggingsresultaat over 2023 is in lijn met de algehele ontwikkeling op de beleggingsmarkten.

Totale beheerskosten Buma 2019 oud

€ 10,3 m
Personele kosten
€ 0,6 m
Huisvesting
€ 9,2 m
Algemene kosten
€ 1,6 m
Afschrijvingen

De beheerskosten zijn ten opzichte van 2018 met 16,0% gedaald tot € 21,8 miljoen. De belangrijkste redenen voor de daling waren kostenbeheersingsmaatregelen en het uitblijven van incidentele kosten die we in voorgaande jaren moesten maken. Daarnaast zijn minder kosten aan Buma toegerekend door de gewijzigde verdeelsleutel van de kosten tussen Buma en Stemra. De gezamenlijke kosten daalden in 2019 met 10% oftewel € 3,1 miljoen.

Baten Buma

€ 23,6 m
2018
€ 20,0 m
2019
€ 20,8 m
2020
€ 27,3 m
2021
€ 28,4 m
2022
€ 31,9 m
2023

De baten zijn in 2023 met € 3,6 mln gestegen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere administratievergoedingen op incasso (€ + 3,3 mln) vanwege de hogere rechtenopbrengsten in 2023. 

Uitgekeerd aan CBO’s buitenland Stemra

€ 2,7 m
2018
€ 3,4 m
2019
€ 2,6 m
2020
€ 5,7 m
2021
€ 7,0 m
2022
€ 7,2 m
2023

Uitgekeerd aan Rechthebbenden Stemra

€ 22,4 m
2018
€ 25,4 m
2019
€ 28,5 m
2020
€ 42,9 m
2021
€ 54,3 m
2022
€ 38,8 m
2023

Toevoeging SoCu fonds

€ 10,5 m
2018
€ 10,9 m
2019
€ 8,6 m
2020
€ 7,9 m
2021
€ 10,6 m
2022
€ 11,8 m
2023

Uitgekeerd aan CBO’s buitenland Buma

€ 57,9 m
2018
€ 55,0 m
2019
€ 57,5 m
2020
€ 52,1 m
2021
€ 58,9 m
2022
€ 59,8 m
2023

Uitgekeerd aan Rechthebbenden Buma

€ 87,3 m
2018
€ 95,3 m
2019
€ 95,5 m
2020
€ 87,5 m
2021
€ 108,4 m
2022
€ 133,8 m
2023

Buitenland Stemra

€ 5,7 m
2018
€ 3,8 m
2019
€ 4,1 m
2020
€ 4,0 m
2021
€ 4,1 m
2022
€ 4,0 m
2023

Net als in 2022 zijn de rechtenopbrengsten uit het buitenland in 2023 vrijwel gelijk gebleven aan voorgaand jaar.

Thuiskopie / Leenrecht / Grafisch

€ 5,3 m
2018
€ 5,8 m
2019
€ 4,4 m
2020
€ 4,1 m
2021
€ 4,2 m
2022
€ 5,5 m
2023

Bij de categorie Thuiskopie / Leenrecht werd in 2023 € 1,3 mln meer geïncasseerd ten opzichte van vorig jaar. Dit werd met name veroorzaakt door verbeterde marktomstandigheden.

Online Stemra

€ 5,3 m
2018
€ 7,5 m
2019
€ 11,7 m
2020
€ 13,8 m
2021
€ 16,5 m
2022
€ 18,6 m
2023

De groei in opbrengsten uit Online muziekgebruik heeft ook in 2023 doorgezet. Net als in voorgaande jaren heeft Online in 2023 het grootste aandeel in Stemra’s incasso (39%), terwijl dit in 2009 nog het kleinste aandeel had (3%). In 2023 steeg Stemra’s incasso uit Online muziekgebruik met € 2,0 mln, oftewel 12%.

Radio & TV Stemra

€ 6,6 m
2018
€ 6,1 m
2019
€ 6,4 m
2020
€ 6,7 m
2021
€ 7,2 m
2022
€ 7,2 m
2023

De rechtenopbrengsten uit de categorie Radio & TV zijn met € 7,2 mln in lijn met de opbrengsten uit 2022. 

PIEB

€ 3,9 m
2018
€ 4,0 m
2019
€ 5,3 m
2020
€ 6,1 m
2021
€ 5,8 m
2022
€ 5,2 m
2023

De daling in de rechtenopbrengsten uit Producties In Eigen Beheer (PIEB) en Special Licensing met € 0,6 mln is conform de dalende trend van de afgelopen jaren.

BIEM

€ 5,6 m
2018
€ 4,9 m
2019
€ 4,2 m
2020
€ 5,5 m
2021
€ 6,7 m
2022
€ 6,9 m
2023

De rechtenopbrengsten uit BIEM-contracten voor mechanische geluidsdragers, een traditioneel Stemra marktsegment, stegen ten opzichte van 2022 met € 0,2 mln. Dit werd met name veroorzaakt door verbeterde marktomstandigheden.

Buitenland Buma

€ 16,5 m
2018
€ 16,4 m
2019
€ 15,2 m
2020
€ 13,6 m
2021
€ 18,9 m
2022
€ 17,4 m
2023

De rechtenopbrengsten uit het buitenland zijn in 2023 met € 1,5 mln gedaald ten opzichte van 2022.

Online Buma

€ 13,7 m
2018
€ 19,0 m
2019
€ 29,9 m
2020
€ 36,0 m
2021
€ 42,8 m
2022
€ 39,9 m
2023

De rechtenopbrengsten bij het marktsegment Online namen af naar € 39,9 miljoen in 2023. Dit wordt veroorzaakt door een beperkt aantal grote contracten waarvan de heronderhandelingen nog lopen. Vanwege voorgaande daalde het aandeel van Online ten opzichte van de totale incasso van Buma van 20% in 2022 naar 17% in 2023.

Horeca

€ 14,9 m
2018
€ 15,2 m
2019
€ 9,1 m
2020
€ 7,8 m
2021
€ 13,4 m
2022
€ 15,9 m
2023

Het marktsegment Horeca werd het hardst geraakt door de Covid-19-maatregelen en kwam in 2023 (€ 15,9 mln) voor het eerst weer boven het niveau van de rechtenopbrengsten van 2019 (€ 15,2 mln) uit.

Werk- & verkoopruimten

€ 30,4 m
2018
€ 30,7 m
2019
€ 29,4 m
2020
€ 28,0 m
2021
€ 33,2 m
2022
€ 38,5 m
2023

De opbrengsten bij Werk- en Verkoopruimten toonden in 2022 reeds volledig herstel en zijn in 2023 verder gestegen met € 5,3 mln naar € 38,5 mln.

Podia

€ 34,1 m
2018
€ 35,2 m
2019
€ 16,0 m
2020
€ 6,4 m
2021
€ 35,7 m
2022
€ 47,3 m
2023

De inkomsten uit het marktsegment Podia zijn in 2023 uitgekomen op € 47,3 mln. Dit is een grote stijging ten opzichte van vorig jaar (€ +11,6 mln). Dit wordt grotendeels veroorzaakt door hogere ticketprijzen en een stijging van het aantal gelicenseerde optredens en evenementen, dat aantal nam toe van 55.000 in 2022 naar 73.000 in 2023. Het aandeel van deze markt in Buma’s totale incasso steeg van 16% in 2022 naar 20% in 2023.

Radio & TV Buma

€ 71,4 m
2018
€ 71,2 m
2019
€ 67,9 m
2020
€ 72,7 m
2021
€ 74,7 m
2022
€ 76,4 m
2023

Het marktsegment Radio, TV en Aanbieders kende een groei van € 1,7 mln naar € 76,4 mln. Deze markt blijft met 32% in 2023 het marktsegment met het grootste aandeel in de totale incasso van Buma.

Download jaarverslag in PDF

Jaarverslag Buma 2023Jaarverslag Stemra 2023Jaarverslag Buma 2022Jaarverslag Stemra 2022Jaarverslag Buma 2021Jaarverslag Stemra 2021Jaarverslag Buma 2020Jaarverslag Stemra 2020Jaarverslag Buma 2019Jaarverslag Stemra 2019Jaarverslag Buma 2018Jaarverslag Stemra 2018Jaarverslag Buma 2017Jaarverslag Stemra 2017Jaarverslag Buma/Stemra 2016Jaarverslag Buma/Stemra 2015